These days I have been working on a book recounting my prostration experience in Tibet this past May. I was sick for 2 full days, couldn't eat anything and couldn't prostrate. Yontan suspected that it was caused by my stomach being too cold when I prostrated inside a tunnel near the Gongga Airport in Lhasa. Because I couldn't prostrate, we had to walk instead. When my condition didn't seem to improve, we decided to make a phonecall to Lhasray Rinpoche. We requested him to do some prayer removing obstacles from my journey.
When I wrote this part, I thought the reader might misunderstand that in Vajrayana Buddhism there's a kind of black magic or some spiritual power that can grant everything we want to achieve, no matter whether it is sickness or mastery over weather. This misunderstanding can occur easily if the person sees an unfamiliar ritual or a thangka depicting angry-faced dharmapalas or dakinis wearing skull mala.
If anyone gets a chance to understand the teaching in Vajrayaya, he or she will know that the essence is transformation of the mind. It's simple but profound. There's nothing exotic or full of superstition. Vajrayana teaches us to have self realization and change ourself from the within. It helps us understand our own nature and the nature of all things. It guides us to have a right understanding about Samsara and Nirvana, which exist not on the outer plane but are in our own mind. Samsara and Nirvana are states of our mind. Practicing the Dharma is a way to change our samsaric mind into enlightened mind.
หลายคนอาจจะคิดว่าชาวทิเบตเน้นพลังลึกลับที่สามารถจะอำนวยพรให้ทุกอย่างให้เป็นไปตามความปรารถนาไม่ว่าจะเป็นการขจัดการเจ็บป่วย หรือแม้แต่การคุมดินฟ้าอากาศ ความคิดนี้อาจจะเกิดขึ้นได้ง่ายๆเมื่อเขาได้เห็นพิธีกรรมหรือรูปภาพทิเบตที่บางครั้งแสดงภาพพระโพธิสัตว์ปางดุหรือฑากินีที่มีเครื่องประดับเป็นสร้อยกระดูก
แต่ถ้าใครได้เข้าใจคำสอนในพระพุทธศาสนาวัชรยาน จะรู้ว่าหัวใจหลักของวัชรยานคือการฝึกจิต เป็นคำสอนที่เรียบง่ายแต่มีความหมายลึกซึ้ง ไม่ได้มีอะไรที่พิสดารหรือเต็มไปด้วยเรื่องลึกลับไสยศาสตร์เลย วัชรยานสอนเราให้เกิดการตระหนักรู้เพื่อเปลี่ยนตัวเราจากข้างใน ไม่ใช่เปลี่ยนจากข้างนอก วัชรยานสอนให้เราแต่ละคนรู้จักตัวเราเอง ให้เข้าใจสภาวะธรรมชาติของสิ่งต่างๆ ให้มีมุมมองที่ถูกต้องเกี่ยวกับสังสารวัฏและนิพพานซึ่งไม่ได้อยู่ภายนอก แต่อยู่ในใจของเราแต่ละคน สังสารวัฏเป็นสภาวะของจิตเช่นเดียวกับนิพพาน วัชรยานชี้หนทางของการเปลี่ยนจิตสังสัารวัฏให้เป็นจิตตรัสรู้
Saturday, December 8, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment